"הדרכני באמתך" (תהילים קיט)

בית >>

בלוג מאמרים

"הדרכני באמתך" (תהילים קיט)

"הדרכני באמתך" (תהילים קיט)

 

"הדרכני באמתך" – להגיע לאמת הפנימית שלנו.

רבי נחמן מבקש מאתנו, לעשות כל יום חשבון נפש אמיתי על כל המעשים שלנו. להגיע להבנה פנימית, מה התכלית שבעבורה הגענו לעולם, איך אנחנו צריכים להתקרב לתכלית זו. אם לא נעסוק בזה, נוכל להגיע לתחתית השאול ולטעות שהחיים הם סבל נוראי.

האדם צריך להגיע לאמת הפנימית שלו בזה שהוא חושף את הטעויות , את החולשות, את החסרונות את התשוקות והתאוות שמלוות אותו. ככל שנשיל מאיתנו את התאוות והתשוקות שמעניקות לנו "עונג אשלייתי" כך נוכל להגיע למהות האמתית – מהות אלוקית.

אדם חייב לעשות לעצמו ברור ולעשות "הבדלה" בין מה שמחליש את האמונה ומה מחזק את האמונה.

וייצר – שני יודין – שתי דרכי התבוננות

בבריאת האדם כתוב, וייצר בשני יודין, למדו חז"ל שיש בנו שני יצרים, יצר טוב ויצר רע, כולנו מתמודדים עם שני יצרים אלו, שנלחמים בנו  כל יום כל היום.

השאלה היא

מה עושה אדם עם היצרים הללו?

למי מהם הוא נותן את הכוח?

למי מהם הוא נותן מזון ומחיה?

בשביל שנוכל להזין את החלק הטוב, עלינו ללמוד לזהות את הכוחות הפועלים בקרבנו ולעשות ביניהם הבדלה.

אז איך נוכל להבדיל?

נקשר את זה הבדלה, והפרדה  ונראה שאנחנו כאן בעולם התיקון. אבל יש הפרדה, יש מסכים בנינו לבין האלוהות. ההפרדה הזו מאפשרת לנו לעשות תיקון – האור לא שורף אותנו , ומצד שני, אף אחד לא מכריח אותנו לעשות תיקון אלא זו התחייבות עצמית. יש לזה תוצאות בעולם אבל אין כפייה. אולם אחרי כן אנחנו מסתכלים על התוצאות ולא יודעים מאיפה זה בא לנו – אנחנו חושבים שזה בא לנו מבחוץ, ושאם נשנה בחוץ אז הכל יחזור מבחינת ‘חדש ימינו כקדם’.

(אורנה בן דור – יועצת ומייסדת בית ספר כחותם)

כשרבי נחמן אמר, שצריך לחקור את האמת שנמצאת בתוכנו, הוא התכוון בכך שכל אדם חייב לזהות בתוכו את שני היצרים שמחלישים אותו ומחזקים אותו בדרך לאמת.

וכך גם מתפתחת אצלו היכולת לזהות בין טוב לרע. והכי חשוב מפסיקים לרמות את עצמנו.

אדם שלא תהיה לו הבדלה, הוא ירגיש "בחוסר שפיות" עושה את אותן פעולות שגויות ומצפה לתוצאות שונות, ולכן יש ירידות ועליות והכל מתערבב יחד. הטוב והרע.

הכח לעשות את ההבדלה נובע ממידת האמת, שהאדם מקבל בגרות נפשית לעמוד מול האמת וללכת לאורה מבלי לנטות ימין ושמאל, שהרי ילד קטן שאין לו בגרות מסוגל מחסרון דעת לשים ידו באש, או ללכת בקצה התהום מבלי להבחין בסכנה הצפויה לו, וכמוהו האדם, שלא משתדל להבדיל בין הטוב והרע, כקטן בלי דעת, שמכניס עצמו את מקומו האמיתי, גדל כוחו לעשות הבדלה בין הטוב והרע.

מי ייתן ונדע להבדיל ולהשתמש ביצר הטוב שיקדם אותנו, להגיע לאמת הפנימית!

תודה שהגעת לכאן,

 

בהשראת, הרב שלום ארוש, מתוך הספר עץ הדעת לעלות על דרך המלך עמ' 90-91