המנטור האולטימטיבי של הדור שלנו – בעל הסולם

בית >>

בלוג מאמרים

המנטור האולטימטיבי של הדור שלנו – בעל הסולם

המנטור האולטימטיבי של הדור שלנו – בעל הסולם

לאורך השנים ״נצמדתי״ למנטורים, מורים, ספרים וסופרים ללא הכר. חיפשתי מענה ותשובות לכל השאלות

מי אני? 

מה באתי לעולם?

מדוע נברא העולם?

בשביל מה אני עובדת בלי סוף?

בשביל מה?

מהי משמעות החיים?

מה זה הדיכאון הרגשי שמתמשך רגע בהיי ורגע בדאון?

כל השאלות המהותיות שלכאורה כל אדם צריך לשאול, אך פוחד. כששאלתי את השאלות כל הזמן הגעתי למקום אחד שהוא המקור – לטפל ברוחניות ולא בגשמיות. בפנימיות ולא בחיצוניות (בגלל חיפוש מתמיד.אילולא החיפוש לא הייתי מגיעה לחומר הזה), זכיתי באור הגדול ללמוד וללמד על כוחות הנפש שנמצאים בכולנו 10 הספירות ולומדת מי הוא בוראי, מי שברא את העולם. החיים נראים אחרת. החיים מלאי תשוקה ואנרגיה להיות בעולם הזה כשליחה, צינור וערוץ לבורא. כמו שכל אחד ואחת צריכים להיות. עם השנים למדתי שאני לא המרכז ולא העניין כאן בכלל, ולכן כל מה שאני עושה, חושבת, פועלת אני שואלת האם המניע שלי? האם לרצות את זה שקובע ויצר את העולם? או את האגו שלי?

(אני לא דתייה, אלא חוזרת בתשובה לעצמי מי אני?) התשובה היא לא דת, חוקים ומצוות (אולי זה יקרה יום אחד) אך לא היום.

היום אני מרוכזת איך להביא את הערך, המשמעות, המתנות שהם החסרונות שלי לעולם. איך אני יכולה להחזיר לבריאה את מה שבאתי לעשות…. כל חיסרון שלנו הוא הרצון, התיקון שעלינו להפוך ליתרון. הבורא העניק לי ״מתנה״ התמכרות לקניות,אכלנית רגשית ואובססיה לאיך אני נראית בעיני אחרים (סיוט גדול ומתמשך) בזכות החיסרון שהייתי לקחתי את 12 הצעדים והפכתי אותם לחומר גלם עבורי ועבור העולם. הבורא החליט שהכי נכון  זה ללמד אנשים ונשים לצאת מהשיעבוד ומההתמכרות שמסתתרת בתוכם. התמכרות להימורים,לאלכוהול, סמים ״קלים״ קאנביס, קניות, אוכל, אימפולסיביות, כל התנהגות שמנהלת אותם. זוהי התמכרות.

זוהי המתנה שלי לעולם ואת זה הבורא צריך ממני. את שקוראת את המילים תפשפשי בתוכך וגלי מהו החיסרון שלך זה גם הרצון שלך וזאת המתנה שלך שאת צריכה להחזיר לעולם. כי בסוף לא מדובר בנו – אנחנו לא המרכז!

  ב12 הצעדים אנחנו למדות שהחסרונות שלנו הם הרצונות שלנו ושם טמונה המתנה הגדולה שלנו.

קטנונתי לומר שאני כבר שם ב100% ממש לא. אך אני בדרך. את 12 הצעדים להתעוררות רוחנית ברוח היהדות שאבתי מהכוח ומתורת הסוד. העוצמות, הסודות שכמוסים בנו  על מנת לגלות. אם רק נסכים לצעוד בדרך!

במחשבה יש לנו רצון – אני רוצה זאת מחשבה. אך מה אני עושה עם הרצון? האם אני באמת עושה? לא תמיד. אז אל תהיי במקום של הלקאה עצמית אני רוצה ולא עושה כי הכל מאת השם. את עדיין לא מוכנה להקריב מעצמך למען….

למשל:

אני רוצה לרדת במשקל

אני רוצה לתקן את היחסים עם בעלי

אני רוצה להשלים עם הילדים

אני רוצה להרוויח יותר

אני רוצה ורוצה… מה בפועל עושים?

אך יש כוח יותר גדול מאיתנו שחוסם אותנו מלעשות. ואותו אנחנו צריכות לגלות. דרך התבוננות ועשייה בצעדים קטנים ולא גדולים.

כשהדברים לא באים ממקום ״נקי״ שום דבר לא ייצא לפועל. ממקום של עשייה אמיתית לרצות את רצון הבורא, ואת רצון הבריאה הדברים יקרו מעצמם. יש דיסונס ופער מאוד גדול בין מה שאני חושבת שאני רוצה לבין מה שאני עושה בפועל. בין המצוי לרצוי.

מחובתי לומר מילה על הלימוד שבעל הסולם השאיר לנו. ממש ממדרגה למדרגה וללא שיפוט וביקורת כל אחת והמדרגה שלה. איפה שאת נמצאת תמיד תוכלי להתחיל ללא חשש. כולנו נחווה יום אחד את הצורך וההשתוקקות להגיע לשלווה פנימית ללא חיצוניות. כי שם היינו. מהבריאה הראשונית יש לנו השתוקקות פנימית לאושר, ושמחה ושלווה. לכן החיפוש ותחושת הריקנות שמתחוללת בתוכנו.

אם עד כה חשבתי שאם ארזה, אקנה רכב, אחליף בית, אהיה בעבודה נחשקת זה מה שיעשה אותי מאושרת. טעות גדולה נפלה בידי וזכות גדולה להבין שהאושר נמצא בתוכנו בכתובים בהשתוקקות למשהו שאנחנו זוכרות. בקבלה זה נקרא ״רשימו״ זיכרון שקיים בכל אחד ואחת ולכן אנחנו רודפים, מחפשים את האושר . אך אנחנו מחפשות בחוץ ולא בפנים. לאט לאט כולנו נבין שאין עוד מלבדו והאנשים, המקומות, המצבים נמצאים כדי לתת לנו גירוי חיצוני לעבוד על הפנימיות שלנו.

הכל פה ״סימולציה״ אימון תודעתי כי הוא לא באמת קיים. מה שקיים זאת התפיסה שלנו לדברים שאנחנו רואים בחמשת החושים.

נשנה את התפיסה ואז הכל ישתנה.

מזמינה אותך לקרוא על בעל הסולם, לפגוש אותו דרך ההמילים ולפתוח את הלב. אם זה מדבר אלייך בואי באהבה לתוכנית 12 הצעדים להתעורר, להשתחרר מעבדות ובעיקר לחיות באמת בשלווה פנימית כי היא כבר קיימת את רק צריכה לגלות אותה.

התוכנית היא הבסיס לצאת מעבדות לחירות. התוכנית נוסדה ע״י ביל ווילסון שהיה מכור לאלכוהול. התוכנית מעודדת לצאת משיעבוד וכל אחת והשיעבוד שלה. שיעבוד לבנק ולמינוס, שיעבוד לאוכל, שיעבוד לטלפון, שיעבוד לקניות, שיעבוד למערכות יחסים, שיעבוד לשליטה, שיעבוד לעבודה, שיעבוד לרצונות, פנטזיות, תשוקות, תאוות ועוד….

קצת על הסופר שהעניק והקריב את עצמו למען הכלל, למען כולנו – דור הגאולה...

הרב יהודה ליב הלוי אשלג (1884–1954) מכונה "בעל הסולם" על שם "הסולם", הפירוש שכתב לספר הזוהר. כל ימיו עסק בעל הסולם בפירוש חוכמת הקבלה, בחידושה ובהפצתה בשדרות העם. הוא פיתח שיטה ייחודית ללימוד הקבלה, המאפשרת לכל אדם באשר הוא לחקור את המציאות שבה אנו חיים ולהתוודע אל שורשיה ואל מטרתה.

בעל הסולם בזמן הכתיבה מתוך קבלה לעם

בעל הסולם נולד בפולין בה' בתשרי תרמ"ה (1884). בגיל 19 הוסמך כרב על ידי גדולי הרבנים, ושימש במשך 16 שנה כדיין וכמורה בוורשה. מורו היה ר' יהושע מפורסוב. ב-1921 עלה בעל הסולם ארצה והתיישב בעיר העתיקה בירושלים. שמעו עבר מפה לאוזן על ידי יהודים שעלו מפולין, ועד מהרה הלך שמו לפניו כבעל ידע רב בחוכמת הקבלה. אט-אט התקבצה סביבו קבוצת תלמידים, והם החלו לבוא לביתו בשעות הקטנות של הלילה כדי ללמוד קבלה. מהעיר העתיקה עבר בעל הסולם להתגורר בשכונת "גבעת שאול", ואף כיהן במשך שנים אחדות כרב השכונה.

בשנים 1926–1928 שהה בעל הסולם בלונדון. בהיותו שם כתב את הפירוש "פנים מאירות" ו"פנים מסבירות" לספר "עץ חיים" של האר"י הקדוש שהודפס בתרפ"ז (1927), ואף ניהל חליפת מכתבים עם תלמידיו. במהלך שנת 1933 פרסם את הקונטרסים "מתן תורה", "הערבות" ו"השלום".

שתי יצירותיו העיקריות, פרי עמל של שנים ארוכות, הן "תלמוד עשר הספירות" המיוסד על כתבי האר"י ופירוש "הסולם" לספר הזוהר. הוצאתם לאור של 16 חלקיו של "תלמוד עשר הספירות" החלה בשנת תרצ"ז (1937). בשנת ת"ש (1940) יצא לאור ספרו "בית שער הכוונות", הכולל את הפירוש "אור פשוט" ללקט קטעים נבחרים מכתבי האר"י. פירוש "הסולם" לספר הזוהר נדפס ב-18 כרכים בין השנים תש"ה–תשי"ג (1945–1953). לאחר מכן כתב בעל הסולם שלושה כרכים נוספים ובהם פירוש על "זוהר חדש". הוצאתם לאור הסתיימה בשנת תשט"ו (1955), לאחר פטירתו.

וכך כתב בעל הסולם בהקדמה לספר הזוהר:

"וקראתי הביאור בשם 'הסולם' להורות, שתפקיד ביאורי הוא בתפקיד כל סולם, שאם יש לך עליה מלאה כל טוב, אינך חסר אלא 'סולם' לעלות בו, ואז כל טוב העולם בידיך" ( אות נח).בעל הסולם חיבר סדרת הקדמות המכינות את התלמיד ללימוד נכון של כתבי הקבלה והמבארות את דרך הלימוד, ובהן "מבוא לספר הזוהר", "הקדמה לספר הזוהר", "פתיחה לחוכמת הקבלה", "פתיחה לפירוש הסולם", "פתיחה כוללת לעץ חיים" ו"הקדמה לתלמוד עשר הספירות". בשנת 1940 הוציא בעל הסולם לאור את עיתון "האֻמָּה" המובא בנספח. בשנותיו האחרונות כתב בעל הסולם את "כתבי הדור האחרון", ובהם ניתח משטרים חברתיים שונים ואף התווה תכנית מפורטת לבניין החברה העתידית המתוקנת.

הכנתי מסלול של 10 הספירות ואיזה כוחות נפש טמונים בנו שאם רק נשתמש בהם נהיה בחירות אמיתית. לעומת שיעבוד לחיצוניות…. כי כל העבודה בתוכנו.

כוחות הנפש שקיימים בתוכנו

אם רק נשתמש במפה הזאת לעזרה בחיים ונתחבר אליה באמונה. אמונה מעל הדעת כי הכל מסתכם באמונה מעל הדעת לשם אנחנו הולכים. שבכל ספירה יש את המשמעות שלה וכל 10 הספירות הם הבריאה להכל. 

בכל יום התחברי למהות של הספירה

איך?

  • התחילי את היום בהתרגשות שהיום הולך להיות משמעותי עבורך למען הבריאה (אנחנו הבריאה, העולם).
  • התחברי לכוחות שיש בספירה 
  • התחברי למהות של הספירה, למשל, משה היה עניו באדם התחברי (בכל אחד ואחת יש את משה) תראי את המהות שלו בעיני רוחך (במחשבה הכל אפשר).
  • בקשי מהבורא הכוונה למענו – ״בורא עולם כוון אותי לעשייה למענך כי זהו רצונך״ (לא יודעים בוודאות מהו רצונו וזאת החקירה והחיפוש… יש פסוק ״הבא להיטהר מסייעין לו״ סמכי ותני אמון בבורא שיוביל אותך.
  • תודה בכל יום, סוף יום, אמצע תמיד להודות – ולומר הכל מאת השם יתברך…… זאת רוחניות עם מעשי כי בלי פעולות נשאר ברוח.

 

בעל הסולם לא הסתפק בהעלאת רעיונותיו על הכתב אלא פעל רבות לקידומם, ואף נפגש לשם כך עם ראשי היישוב, עם מנהיגי תנועות הפועלים ועם אישי ציבור, ובהם דוד בן-גוריון, זלמן שזר, משה שרת, חיים ארלוזורוב, משה ארם, מאיר יערי, יעקב חזן, דב סדן וחיים נחמן ביאליק.

דוד בן-גוריון, שעל פי הנאמר באחד ממכתביו נפגש עם אשלג "הרבה פעמים", הופתע בפגישותיהם: "אני רציתי לדבר איתו על קבלה, והוא איתי על סוציאליזם" (ארכיון בן-גוריון, יומנים, 11 באוגוסט 1958).

במאמרו "שלושה ביקורים ומה שביניהם" (אמות, תל-אביב תשכ"ג, עמ' 49) סיפר דב סדן: "הרב ר' יהודה לייב אשלג, מגדולי המקובלים שבדור, שאמר לעשות את יסודות הקבלה מנוע היסטורי בדורנו, ומתוך תפיסתו הסוציאליסטית הבנויה על כך, ביקש מגע עם התנועה הקיבוצית".

לכאורה מפתיע לראות כי בעל הסולם חפץ להתקרב אל תנועת הפועלים העברית ואל ראשיה, שהרי בינם לבינו היה הבדל חיצוני ומנטלי גדול. אולם עיון מעמיק בכתביו חושף דמות מורכבת ומרתקת של איש משכיל ורחב-אופקים הבקי בחוכמות רבות, המעורה היטב במתרחש בארץ ובעולם ובעל דעות מהפכניות ומרחיקות-לכת בתעוזתן.

המאמר,מתוך האתר קבלה לעם

 

איתך וחלק ממך, כוכבה