יום הכיפורים כח לשנות את המציאות

בית >>

בלוג מאמרים

יום הכיפורים כח לשנות את המציאות

יום הכיפורים כח לשנות את המציאות

״כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאותיכם לפני ה׳ תטהרו חז״ל

ביום הזה! הכל קורה היום!

יום הכיפורים הוא זמן רוחני טהור שבו רוב העם מתאחד יחד ונושא תפילה ומצמצם את עצמו מאכילה ושתיה וכן הנאות הגוף. כל כולנו בעולם הרוח.

לעצם יום הכיפורים יש עוצמה ועצמיות שמנקה ומטהרת. עיצומו של ליום מכפר – עצם זה שעברת את היום הזה שנקרא כיפור, פעל עליך את פעולתו. את עברת דרך פס ייצור מטהר.

הרגע המכונן של השנה מגיע בסוף יום כיפור, מיד לאחר תקיעת השופר שמסיימת את תפילת נעילה. מה נעשה בה? פשוט נברך זה את זה. הברכות של סוף הצום מתקיימות, כי הן יוצאות מפה נקי, פה שאמר את הווידוי של רחמים ותפילה.

היום הזה הוא פשוט יציאה, יציאת מופת. כתוב ימים יצרו ולו אחד בהם. ה׳ יצר את הימים, ובכל יום הוא הניח יצר:

יצר טוב ויצר רע יש יום אחד שבו יצר הרע אינו קיים. דבר אינו עומד בדרכך לשפט ולטוב. יום אחד שמשנה הכול, והוא יום הכיפורים. יום שמוציא אותך יפה כל כך! כולנו הופכים מלאכים, שרפים ככה זה נראה כשהיצר הרע מכובה. הרבנית ימימה.

אנחנו קוראות לקב״ה למסור עדות, שיעיד על רצוננו האמיתי ברגע הזה להיות טובות יותר, יפות יותר וזו האמת. כל האמת ורק האמת.

חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות – אנו מבקשים מהבורא שיסלח, על חטאים ועל מעשים לא טובים, כדי שנגיע טהורים להתפרך מפיו.

בעשרת הימים הלבנים הללו שבין ראש השנה לכיפור, מתגלים סודות שכל השנה אדם מסתיר קודם כול מעצמו.

הסוד ביום הכיפורים זה לעשות את הדברים עם חיות. אנחנו מתחננות בתפילת יום כיפור ״נא אל תשיבנו ריקם מלפניך״

מהי תפילה?

צינור ענק, שדרכו עובר הקשר עם ריבונו של עולם.

הידעת, שיום הכיפורים הראשון בהיסטוריה היה ארבעים יום אחרי י״ז בתמוז וחטא העגל. אך ניתנה התורה לבני ישראל במעמד מרגש בהר סיני, וכבר הם רוקדים סביב עגל זהב בבגידה נוראה. כמה כפרה, כמה מחילה, כמה מעבר על המידות נדרשים עכשיו כדי לסלוח להם!

ביום הארבעים, י׳ בתשרי, הקב״ה מעניק למשה רבנו את המתנה הגדולה:

וַיַּעֲבֹר ה' עַל פָּנָיו, וַיִּקְרָא: ה' ה', אֵל רַחוּם וְחַנּוּן – אֶרֶךְ אַפַּיִם, וְרַב-חֶסֶד וֶאֱמֶת. נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עָוון וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה; וְנַקֵּה, לֹא יְנַקֶּה – פֹּקֵד עֲוון אָבוֹת עַל-בָּנִים וְעַל-בְּנֵי בָנִים, עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים."

המילים האלה הפכו לאחד מעמודי התווך של תפילות יום הכיפורים. עשרים ושש פעמים ביום הכיפורים, כמניין אותיות שם ה׳, אנחנו אומרים אותן בקול גדול, מזכירים לה׳ שהוא העביר ומזכירים גם לעצמנו אפשר למחול ולהתחיל מההתחלה אחרי שבר גדול.

כדאי לברך את הילדים בערב יום הכיפורים אין כמו תפילה של אמא על הילדים שלה.

להדליק נר ולומר – ״נר הבריא״

לבן – יְשִׂימְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה. לבת: יְשִׂימְךָ אֱלֹהִים כשרה רבקה רחל ולאה

יְבָרֶכְךָ אֲדֹנָי וְיִשְׁמְרֶךָ. יָאֵר אֲדֹנָי פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ. יִשָּׂא אֲדֹנָי פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם.

וִיהִי רָצוֹן מִלִּפְנֵי אָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם, שֶׁיִּתֵּן בְּלִבְּךָ אַהֲבָתוֹ וְיִרְאָתוֹ, וְתִהְיֶה יִרְאַת אֲדֹנָי עַל פָּנֶיךָ כָּל יָמֶיךָ שֶׁלֹּא תֶחֱטָא, וִיהִי חִשְׁקְךָ בְּתוֹרָה וּמִצְווֹת. עֵינֶיךָ לְנֹכַח יַבִּיט פִּיךָ יְדַבֵּר חָכְמוֹת, וְלִבְּךָ יֶהְגֶּה אֵימוֹת, יָדֶיךָ יַעַסְקוּ בְמִצְווֹת, רַגְלֶיךָ יָרוּצוּ לַעֲשֹוֹת רְצוֹן אָבִיךָ שֶׁבַּשָּׁמַיִם. יִתֶּן לְךָ בָּנִים וּבָנוֹת צַדִּיקִים וְצִדְקָנִיּוֹת עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה וּבְמִצְווֹת כָּל יְמֵיהֶם, וִיהִי מְקוֹרְךָ בָּרוּךְ, וְיַזְמִין לְךָ פַּרְנָסָתְךָ בְּהֶתֵּר וּבְנַחַת וּבְרֶוַח מִתַּחַת יָדוֹ הָרְחָבָה וְלֹא עַל יְדֵי מַתְּנַת בָּשָׂר וָדָם, פַּרְנָסָה שֶׁתִּהְיֶה פָּנוּי לַעֲבוֹדַת הַשֵּׁם, וְתִכָּתֵב וְתֵחָתֵם לְחַיִּים טוֹבִים וַאֲרֻכִּים בְּתוֹךְ כָּל צַדִּיקֵי יִשְׂרָאֵל, אָמֵן.

עוד רגע הדלת ננעלת, תקיעת השופר קרבה. שימי רגל בדלת, ה׳ עכיו חותם אותך

כווני את הלב ואת הדמעה על הפסוק משיר השירים ״שימני כחותך על לבך,כחותם על זרועך, כי עזה כמות אהבה״

יום הכיפורים זה איחוד בשמיים לזכור תמיד הבורא מכפר על הכל ותמיד איתנו בחסד אלוהים אוהב.

אנחנו רק צריכות לרצות לפנות עבורו מקום.

מאחלת שנכתב בספר החיים במעשים טובים, בדיבורים טובים, במחשבות טובות. שנכוון תמיד את רצוננו לטוב, לאהבה ולשמחה. שנהיה בחמלה כלפינו, כלפי הבורא והאחר. שנדע לראות תמיד את המציאות בטוב, כי אין רע שיורד מהשמיים.

גמר חתימה טובה וצום מועיל

יחד איתך במסע, כוכבה