מבנה תוכנית הצעדים

בית >>

בלוג מאמרים

מבנה תוכנית הצעדים

מבנה תוכנית הצעדים

מבנה תוכנית הצעדים:
מתוך חוברת עזר לעבודה ב״דרך החסד״
פרופ, נתי רונאל

 

                                                                                 תוכנית הצעדים היא בראש ובראשונה דרך חיים!

 

את דרך החיים הזו לומדים בהדרגה, תוך כדי בדיקה עצמית, תרגול ותיקון עצמי. הבדיקה, התרגול והתיקון מתבצעים לפי השלבים הבאים:

צעד 1 – כנות – הודאה בחוסר אונים – אבחון הבעיה;
צעד 2 – פתיחות – מציאת דרך ההתמודדות;
צעד 3 – נכונות לנסות – ההחלטה לבחור בדרך ההתמודדות;
צעדים 4-9 – פעולת השינוי – תיקון העבר:
צעדים 4-7: מבט פנימה מול עצמי;
צעדים 8-9: מבט החוצה, אני עם אחרים;
צעדים 10-12 – המשך הגדילה מההווה לעתיד
תוכנית שנים עשר הצעדים, זוהי דרך רוחנית, שמציעה מענה הוליסטי לתופעת ״ההתמכרות״, התמכרות לאוכל, מערכת יחסים, קניות, מריחואנה, אלכוהול ועוד..

ההיבט הרוחני בתוכנית שנים עשר הצעדים מתבטא בתפיסה שמקור ההחלמה האולטימטיבי הוא הכוח העליון או בשפת התוכנית אלוקים כפי שאנו מבינים אותו. על פי התוכנית, מחלת ההתמכרות מתאפיינת בתחושה של ריקנות פנימית במישור הרוחני. ריקנות זו מוליכה לצורך בהשגת סיפוק חיצוני. הריקנות הפנימית נובעת מהריכוז העצמי, שנתפס כשורש של ההתמכרות וכביטוי להפרעה רוחנית (פרופ׳ נתי רונאל). בהתאמה לכך, ההחלמה מההתמכרות נתפסת כ״מסע רוחני״, וכנים עשר הצעדים הם האמצעי לצמיחה רוחנית.

רקע כללי על תוכנית שנים-עשר הצעדים
מקורה של תוכנית שנים-עשר הצעדים הוא בארגון AA, שנוסד עם המפגש בין שני אלכוהוליסטים, ביל וילסון וד"ר בוב סמית, שני המייסדים השותפים. המפגש התקיים בשנת 1935 בארצות הברית. ביל היה "נקי" מאלכוהול כבר כחצי שנה ובוב עדיין היה אלכוהוליסט פעיל. במפגש ביניהם נוסדו העקרונות של עזרת מחלים למחלים כשווים, מתוך הניסיון האישי בהחלמה. לאחר שבוב התנקה גם כן, הם הרגישו צורך להמשיך את העברת המסר לאלכוהוליסטים אחרים. כך נוצרה הקבוצה הראשונה של אלכוהוליסטים מחלימים. העברת המסר המשיכה, נוצרו קבוצות נוספות והוקם הארגון. הקמתו עודדה הקמה של אלפי קבוצות בכל רחבי ארצות הברית ומשם יצאו והתפשטו בעולם כולו. כיום יש מיליוני חברים במאות אלפי
קבוצות AA שמפוזרות ביותר ממאה וחמישים מדינות בעולם. שנים ספורות לאחר הקמת AA הוקמו ארגונים דומים על ידי אנשים שסבלו מבעיות אחרות ובחרו בדרך התמודדות דומה, כדוגמת ארגון לבני משפחה של אלכוהוליסטים (Al-Anon), ארגון של מכורים אנונימיים (Narcotics Anonymous – NA), קבוצות של אכלני-יתר כפייתיים (Overeaters Anonymous – OA) ובעלי-חוב אנונימיים ( Debtors Anonymous – DA), ארגון לסובלים מהפרעות רגשיות (Emotions Anonymous – EA) ועוד רבים
ומגוונים. בכל הארגונים הללו מודל ההחלמה התבסס על תוכנית שנים-עשר הצעדים המקורית ובשינוי קל מאוד שהתאים אותה לבעיה המיוחדת לארגון ולקבוצה המסוימים. כמו כן התוכנית אומצה על ידי אנשי מקצוע רבים ומרכזי טיפול בכל העולם והיא עזרה ועוזרת למיליוני גברים ונשים המתמודדים עם קשיים
שונים בחייהם.

הקבוצה, היא קבוצה של אנשים שמעוניינים להתמודד עם הבעיה שיש להם ולהחלים ממנה. הקבוצה מציעה תמיכה והבנה ובעיקר הכלה שאנחנו לא לבד.

את עבודת הצעדים אפשר לתרגל בכל מקום,  עבודת הצעדים היא תמיד דרך חיים. דרך החיים של הצעדים מאפשרת למתמודדים עם התנהגות כפייתית שמנהלת אותנו.

מזמינה אותך להשתתף בתוכנית שנים עשר הצעדים להתעוררות רוחנית – לצאת למסע רוחני להתפתח ולצמוח רוחנית. לא לתת ל״עזרים״ חיצוניים לנהל לך את החיים.