תקווה וכוח החיים קין והבל כמשל לחיים

בית >>

בלוג מאמרים

תקווה וכוח החיים קין והבל כמשל לחיים

תקווה וכוח החיים קין והבל כמשל לחיים

קין רוצח את הבל
ציור של ברטולומאו מנפרדי, איטליה, 1600 לערך (נחלת הכלל)

 

במכתבי האר״י הקדוש נמצא, שקין והבל מיצגים את כללות הנשמות, שנחלקות בחלוקה כללית לשני חלקים:

נשמות מצד קין ונשמות מצד הבל, שכל אחד מהם כלול ממדרגות ואיכויות שונות.

מאמר שנלקח מספר עץ הדעת של הרב שלום ארוש עם תבונתו וההסתכלות על החיים.אני הוספתי את נקודת מבט שלי כמה זה דומה למה שקורה בהווה. ככה זה מרגיש, העם מפולג המפגינים הדתיים/חרדים חלקם משתייכים לנשמה גבוהה ונשמה גדולה וגבוהה יותר יש סדר בעולם הגשמי, כל אחד עובר מסע רוחני כפי שהגלגול של הנשמה צריכה לעבור…שחלילה לא נשפוט לא אלה ולא את אלה..

"וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ"

קין רוצח את הבל
וצ'ליו טיציאן, צייר איטלקי, 1576-1477

קין ״רצח את עצמו״ הבורא אמר לו ״להטיב את הרצון ולשפר לאט לאט לכוון לטוב – אך הוא רצה מיידית וזה הנחש (יצר הרע).רוצים מהר מהר!נשמות מצד קין ״הנחש הטיל זוהמה בחוה״ (זוהר ח״ב) הוא חטא מוסרי-חברתית מכורים לתענוגות הגוף חמד מתוך קנאהרצח מרוב כעסהדימוי העצמי הנמוך התרחקות מהאני הגבוהה, לא מאמינים בעצמם, לא מחוברים לטוב האלוקי, יש להם מחשבות שהם לא באמת טובים, שהם לא שייכים לקדושה, הם לא ״נמוכים״ ההסתכלות שלהם על עצמם היא שהופכת אותם לנמוכים.

אין דבר כזה נשמה נמוכה או גבוהה, יש מסלול שכל נשמה צריכה לעבור בעולם הזה, פעם היא במסלול של נשמה גבוהה ופעם היא במסלול של נשמה נמוכה.  

פעם כנשמה עשירה ופעם כנשמה ענייה.

אר״י אומר, כל נשמה חייבת לעבור בשני המסלולים… הסתכלות מעניינת מהמקורות..

שורש הבעיה הנפשית של נשמות קין

נשמה גבוהה משום שהניסיון שלהם בחיים גדול יותר, העבודה שהם צריכים לעשות בחיים בשביל להגיע אל היעד, שהוא להכיר ולדעת את הבורא, היא עבודה קשה ומורכבת יותר. הם גם אלה שיכולים להפוך חושך לאור.

שורש הנשמות של הבל,

להוציא מכוח לפועל את הרצונות הטובים שקיימים בכם, לשמוח בעצמכם, להאמין בעצמכם, לאהוב את החיים, להנות לעשות טוב ולחיות בטוב, מחוברים לאין סוף.

"וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה""וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה"

קין רוצח את הבל

פייטרו נובלי, צייר איטלקי, 1647-1603
הגלריה הלאומית לאמנות עתיקה, רומא

הבל היה ברובו טוב- הנשמה שלו היה לבוש באור ולכן היה לו קל יותר לעבור את המסלול. בכל מסלול הנשמה וגם הקשה ביותר, יש לה את היכולות לעבור את המסע היא רק צריכה לעבוד יותר‼ עשה פעולות טובות, חשב טוב, דיבר מהטוב ועשה טוב. הבל האמין בעצמו והסתכל על עצמו ועל החיים בטוב האמין בבורא. זה הכלל בנשמות הבל, שהחיבור שלהם לנקודה הפנימית קל יותר. כשהוא ראה את קין מביא קורבן, התעורר בו הרצון להביא גם. והוא הביא קורבן משובח מהצאן. הביא את הכי טוב. – וזה שוב מראה היה לו קל יותר לעשות את המצווה.

 

כאן יש לנו הסתכלות למה הוא נרצח? – התעוררות רוחנית של הרב שלום ארוש מלמדת אותנו כיצד להסתכל על הצד השני של הבל.

הבל לא השיג את הטוב ע"י עבודה של תפילות זה הגיע אליו מהנשמה. הוא לא הודה על מה שיש לו. הייתה בו הרגשה של גאווה ועליונות על קין, וגאווה זו הצלחה וגרמה לקין להשתמש ברוע מול הבל, וגרם לקנאה וצרות עין בינהם. והגאווה שהייתה להבל שקין רע והוא טוב. עד שקין הרג אותו ולא הצליח להשתלט על היצר שקיים בתוכו. הבל לא הודה לבורא על בסיס יומי על כל הטוב שניתן לו. כל אדם גם אם הוא צדיק חייב לעבוד על עצמו ועל המידות, התאוות והתשוקות. בכל אחד מאיתנו קיימת הקנאה, הגאווה והחוסר מוסר. השאלה שנשאלת – כיצד אנחנו עובדים על התאוות והיצרים שקיימים בנו. ועובדים לגלות את הרוע בתוכנו? הבל לא עודד את קין כשהוא היה בצעד גדול וזה עורר אצלו דין גדול מאוד. הבל לא ניחם והאיר לו פנים. הוא גם לא הודה לו שבזכותו הוא הביא קורבן לבורא.. "אנחנו ערבים זה לזה". הבל היה שמח בנפילה של קין והתגאה בהצלחתו. ומה באמת גרם להבל להתנהג כך? שהוא לא הודה לה' על חלקו הטוב שנתן לו במתנת חינם, הוא ראה את הטוב כדבר מובן מאליו, ולא כמתנת ה'.

אם נתבונן על החיים הנוכחים שלנו, כמה מאיתנו באמת מודים על הטוב שקיים? כנשמות שעוברות מסע בדרך, כדאי וחשוב. לא לקחת שום דבר כמובן מאליו, להודות על מה שיש, להודות על החלק שקיבלנו מהבורא,להתפלל שהטוב הזה לא יילקח מאיתנו, לא לקנא באדם אחר – אין לנו מושג מה הנשמה שלו עברה ומה היא עוברת. לכל אחד יש את הקצב המתאים לו.  לא לקנא שאחרים מתקדמים ואתם לא אם אין לך מספיק זה בהשגחה פרטית. אם היה לך  יותר יכול להיות שלא היית יכולה/יכול להכיל את זה.

 הקנאה של קין בהבל הייתה קנאה שהשורש שלה ברע. רובנו בודקים מה אחרים עושים ולא חיים באמת את מה שאנחנו צריכים לחיות. חשוב להתמקד במה אנחנו צריכים לעשות ולא איך אחרים חיים!!! הבל חשב שהכל ממנו ולא מהבורא. הוא חשב שזה בזכות עצמו ולא חשב על תפילה והודייה. כמה אנחנו "חוטאים" בזה. שלוקחים כמובן מאליו את מה שהבורא נתן לנו. אדם שלוקח קרדיט על המעלות  של עצמו – זה יכול להוביל אותו לקנאה. רובנו, רודפים את עצמנו כמו קין. מודדים את עצמנו לפי המעשים ולא לפי הרצונות האמתיים שבתוכנו.

הסיפור של קין והבל אנחנו מבינים עוד נקודה חשובה על נתינה. כולם מבינים ויודעים שצריך לתת. ויש לזה ערך גבוהה עבורנו. אך כשהנתינה היא מכפייה – לדוגמא,  אדם שלא יודע לומר לא! ועושה כל מה שאומרים לו לעשות, אז הנתינה נעשית בכפייה ולא כנה. וכשאדם מעניק מתוך לתת ערך פנימי ולשרת את האחר, אזי הנתינה שלו נחשבת. הוא נותן כשהוא יכול ומבין שמה שהוא מעניק, הוא ערך חשוב עבור האחר.

 נחזור לקין והבל, ראו את ההבדלים:

קין הביא את הקורבן ללא ערך, ללא רצון. הוא עשה את זה מתוך כפיה עם מרירות, תסכול וזעם.

הבל הביא את הקורבן מתוך ערך ורצון טוב כי הוא רוצה לשרת את הבורא.

ניתן לראות, שאם תשימו לב מאיפה אתם מונעים ופועלים? תהיו פחות כעסנים, מנוצלים, מתוסכלים וכו….

מאיפה אתם מונעים כשאתם נותנים לאחר?

אביא נקודת מבט נוספת מתוך האנתרופוסופיה , שטיינר רודולוף, הגה את האנתרופוסופיה, העניק לנו את האפשרות לראות את האני הגבוהה מעולמות העליונים.

השאלה ששטיינר חוזר ושואל תמיד

💚מאיפה להעניק לעולם?

מתוך האני הגבוה או מתוך האני הנמוך – מתוך קין או מתוך הבל.

לכן חשוב מאוד לראות את ההבדלים בין קין והבל. בתוכנו קיימים גם קין וגם הבל!!!!

כדי שכל אחד מאתנו יברר את ההזדהות הפרטית שלו, וימצא לעצמו דרכים איך להתחזק.

איך אנחנו מחוברים לנקודה הפנימית שלנו להאני הגבוה? עד כמה אנחנו מחוברים לעצמנו ולבורא?

האני – שייך לעולם הגבוהה ביותר. מרכיב הנפש האלוהי, האני שלי והאלוהי זו אותה ישות מאותו סוג.

הבל, זכה לחיות עם האני האמיתי שלו, האני הגבוהה. האמין בעצמו וכיבד את מי שהוא.

קין לא העריך את עצמו ולא נתן לו שום חשיבות.

המסר שאנחנו מקבלים מהסיפור הזה שאדם שיש לו רצון טוב להוציא את האני הגבוהה שבתוכו.  הוא יצטרך לעבוד על הדחפים, רגשות, תאוות, פגמים ומוסר. לכל אחד מאתנו יש שליחות וניסיון לעבור.

כל עוד יהיה בכם הרצון להצליח אתם יכולים אם רק תשתמשו בטוב שבכם ובאמונה חזקה בעצמכם ובבורא שאתם תצליחו. האדם בא מהרוח והאדם חוזר לרוח. הדרך שתבחרו זה להוציא את האני הגבוה. האני האמיתי שקיים בכם. כל קליפה שנוריד מעצמנו, כך נתקרב לאני האותנטי.

השאלה שכדאי לעצור ולשאול:

מי אני??? מתחיל החיפוש הרוחני – מה הסיבה שהגעתי לכאן?

אחד הגורמים העיקריים שמעכבים אותנו מלהוציא את האני הגבוהה, זה העבר שלנו.

כל עוד לא תחקרו את העבר שלכם. ותיתנו לעבר לרדוף אתכם, תיתנו לו תוקף ממשי שהוא קיים ומתקיים היום. לא תוכלו לצאת לחופשי ולהשתמש באני הגבוהה שלכם.

💚במהות הפנימית של כל נשמה אין הבדל!! ההבדל היחידי שקיים הוא בחיבור לנקודה הפנימית.

נשמות קין רחוקות ממנה וקשה להם במשימה. אחת הנקודות היסודיות ביותר בחיי האמונה היא הידיעה שצריכה להתיישב היטב בליבו של כל אחד מאיתנו היא הפועל היוצא של אמונה בעצמנו ואמונה בבורא.

סמל האיןסוף, תהליך שלא יגיע לסופו לעולם!!!

להאמין שבתוכך שוכן חלק אלוק ממעל שהוא אור איןסוף,  פשוטו כמשמעו מכוח האור הזה שנמצא בתוכך, יש לך אפשרות להבין מהו הרוע בתוכך על מנת לטפל בו וללמוד ממנו ולהיות אדם טוב יותר. משום שאין טוב ללא רוע פנימי שמגיע מעולמות קודמים.

ככל שגדלה ההתקשרות שלך עם הנקודה הפנימית (האני הגבוהה), מתגלה אמת לאמיתה לגבי עצמך, שהרצון שלך כולו טוב, וזה האני האמיתי שלך‼

בנקודה הפנימית,כל הנשמות קשורות עם השורש העליון שהוא מקור אלוקי אחד וזהה לכולן.

💚סוד ההצלחה של כל אחד טמונה עד כמה את/אתה מאמינים בעצמכם שאתם מסוגלים.

💚תתחילו לאהוב את עצמכם

💚תפרגנו לעצמכם

💚תעצימו כל נקודה טובה קטנה שמתנוצצת אצלכם

בכל יום להזכיר לעצמך…

 

האני הנצחי לא מת, אני לא אדם רע, אני לא ילדתי את עצמי, לא בחרתי להתאוות ולהשתוקק לדברים גופניים, לא בחרתי את המידות שיש בי, לא היו לי כלים להשתלט על עצמי…, מכאן האני הגבוה שבך יכול לצאת החוצה, אנחנו חיים בתוך האלוהות – יש בנו הכל!!!

צריך לעבור תהליך פנימי ועמוק, הבורא יודע באיזה שכבות עטופה הנשמה שלך, ובשביל שתצליחו להחיות את הטוב שנמצא בך ובך, עליך לעבור מסלול ארוך, מסלול בכך שתאמיני ותאמין בעצמך

שתלמד לאהוב את עצמך.

עכשיו שאת יודעת ואתה יודע,

תדמיינו שנולדתם מחדש, תשאלו את עצמכם:

מה היית רוצה להיות באמת?

מה הסיבה שהגעתי לכאן?

בספר עץ הדעת של הרב ארוש שלום, מראה לנו שהתורה היא לא ספר היסטוריה ולא ספר סיפורים, התורה היא הסיפור של כל אחד מאתנו, בכל אחד מאתנו יש קין והבל, יעקב ועשו, משה ופרעה, אדם וחוה, הנחש והעץ, זה הכל אנחנו בעצמנו, ובכל פרט צריך אדם למצוא את עצמו, לתרגם את הכל להתחזקות, ללמוד את התהליכים שעברו על הדמויות. לדעת שנשמות אלו מייצגות כוחות שנמצאים בקרבו, ואם ישאף להידמות אליהם, יהיה כמוהם ממש.

ספר עץ הדעת של הרב שלום ארוש עמ' 327

 

תודה שהגעת לכאן💚